5 + 1 καυτές ερωτήσεις στον Άρη Ζωγράφο, Πρόεδρο του Πανελληνίου
Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής (Π.Σ.Ε.Ο.)
Συνέντευξη στον ΕΘΝΟΣ
Στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, οι “δάσκαλοι” μέλη του Πανελληνίου
Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ)
πρότειναν όχι μόνο τη δημιουργία ανεξαρτήτου σώματος εξεταστών – στα
πρότυπα των ελεγκτών δόμησης – για τα “διπλώματα”, αλλά και την ίδρυση “Σχολής Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας”
στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η οποία θα προετοιμάζει και θα πιστοποιεί:
Συμβούλους οδικής ασφάλειας, εκπαιδευτές οδήγησης, εξεταστές οδήγησης,
πραγματογνώμονες οδικών συμβάντων και άλλες ειδικότητες που έχει ανάγκη
σήμερα η Κοινωνία της Κυκλοφορίας (ΚτΚ).
Με αφορμή την αναταραχή που
έχει δημιουργηθεί τον τελευταίο μήνα, αλλά και την προετοιμασία σχετικών
νομοθετικών ρυθμίσεων από το υπουργείο μεταφορών ζητήσαμε τη γνώμη του
Άρη Ζωγράφου, προέδρου του Π.Σ.Ε.Ο.
Τον τελευταίο καιρό ζούμε το πάγωμα των εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης. Πώς το βιώνουν από την πλευρά τους οι εκπαιδευτές;
Ένδεια και αγανάκτηση είναι οι δυο λέξεις που εκφράζουν την
εκπαιδευτική κοινότητα του αυτοκινήτου. Ένας κλάδος σε αναμονή – χρόνια
τώρα – πολίτες σε απόγνωση και η αντιμετώπισή τους από την πολιτεία
σχεδόν αδιάφορη.
Με ένα κόλπο γκρόσο το ΥΠΜΕ και οι περιφέρειες, κατάφεραν να
συνδέσουν την αποζημίωση των εξεταστών με την αλλαγή ενός άθλιου
συστήματος εκπαίδευσης-αξιολόγησης το οποίο έχει πεθάνει εδώ και 20
χρόνια και προσπαθούνε με ενέσεις να το κρατήσουμε στην ζωή.
Παράλληλα επιμένουν να μας θεωρούν άμισθους υπάλληλους τους, οι
οποίοι είναι υποχρεωμένοι να συντηρούμε οχήματα και υπαλλήλους για να
γίνονται οι εξετάσεις..!
Πώς κρίνετε τις προθέσεις του υπουργείου για τις αλλαγές στον τρόπο εξέτασης των υποψηφίων οδηγών;
Εντάξει να αλλάξει επιτέλους αυτό το κατάπτυστο σύστημα των εξετάσεων το λέμε εδώ και 20 χρόνια. Με την εκπαίδευση και
τις ανάγκες της Κοινωνίας της Κυκλοφορίας (ΚτΚ) τι γίνεται; Τι θα
μαθαίνουμε στους νέους οδηγούς στην δύση του 2018, και σε τι θα
εξετάζονται;
Ξεκίνημα στον ανήφορο, παρκάρισμα και οπισθοπορεία με στροφή;
Ποιος θα εξετάζει τους υποψηφίους οδηγούς με ποια προσόντα και ποιες πιστοποιήσεις;
Θα είναι η εξέταση check up με νέες θεματικές ενότητες και αντίστοιχο πολλαπλασιαστή ανά ενότητα; Θα υπάρχει αξιολόγηση του αξιολογητή, και παράδοση έκθεσης αξιολόγησης στον μαθητή, όπως έχει προτείνει ο σύλλογος, ή θα είναι on-off;
Ποιο, λοιπόν, είναι κατά τη γνώμη σας το ιδανικό σύστημα εξέτασης των υποψηφίων οδηγών;
Ένσταση! Στον δρόμο συνυπάρχουμε και ως πεζοί και ως επιβάτες, και ως
ποδηλάτες και ως οδηγοί. Σήμερα κανείς, εκτός από εμάς, δεν μιλάει για
την κινητικότητα και την ανάγκη συνύπαρξης όλων αυτών σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Μόνο οι οδηγοί μηχανοκίνητων οχημάτων χρησιμοποιούν τον δρόμο;
Για μας η αναγκαιότητα προσαρμογής, αναβάθμισης κι εκσυγχρονισμού του
συστήματος παραγωγής χρηστών των δρόμων, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, με
τις νέες προκλήσεις και εξελίξεις είναι αίτημα των καιρών, όπως και η
αναγκαιότητα του να αποτελέσει η διαδικασία για την απόκτηση άδειας
οδήγησης μια συνέχεια ενός προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής που θα
ξεκινάει από το Νηπιαγωγείο, θα συνεχίζεται ως υποχρεωτικό μάθημα σε όλη
την βασική εκπαιδευτική διαδικασία (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο) και
θα οδηγεί στο Δίπλωμα Κινητικότητας, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης.
Πιστεύουμε ότι χρειάζεται επικαιροποίηση των δεξιοτήτων, σε τακτά
χρονικά διαστήματα και για να διατηρεί την φρεσκάδα και την γοητεία της
επάρκειας, θα συνυπάρχει σε όλη του την κυκλοφοριακή-οδηγητική πορεία με
την μορφή της δια βίου μάθησης.
Δείτε, η τεχνολογία καλπάζει. Συνυπάρχουμε ήδη με τα ημιαυτόνομα συστήματα οδήγησης και η αυτόνομη οδήγηση είναι προ το πυλών! Το δίπλωμα οδήγησης με την μορφή που γνωρίζουμε είναι πλέον ξεπερασμένο!
Ξέρετε τα εγγόνια μας ίσως να μην χρειαστεί να μάθουν να οδηγούν!
Το υπουργείο μιλά για εξυγίανση. Και για τους “δάσκαλους” πολλά έχουν ακουστεί. Ποια είναι η άποψή σας για τους συναδέλφους σας;
Όταν κάτι είναι σάπιο, όταν κάτι πεθαίνει και είναι πιο βίαιο και από
ταινία του Ταραντίνο, δεν το εξωραΐζεις αλλάζοντας διαδικασίες, ή,
ψεκάζοντάς το με δήθεν διαφάνεια και δόσεις διαδικτύου. Απλά, το
διαλύεις και το χτίζεις από την αρχή με όραμα, νόμους, κανόνες, λογική,
και φροντίδα, ώστε να μπορεί ο κόσμος που συναλλάσσεται με αυτό – και
πολλές φορές είναι μέρος του – να το αγκαλιάσει και να το αγαπήσει!
Τώρα, δείτε, υπάρχουν δύο κατηγορίες εκπαιδευτών, αυτοί οι οποίοι
διεκπεραιώνουν μία κατάσταση, την οποία την βαπτίζουν και εκπαίδευση…
Και κάποιοι άλλοι οι οποίοι όχι μόνο Εκπαιδεύουν, αλλά παράγουν και
πρωτόκολλα εκπαίδευσης για το μέλλον! Είναι αυτοί οι οποίοι θέλουν να
βάζουν οι ίδιοι την σφραγίδα στην εκπαίδευση τους και σε αυτό το οποίο
έχουν παράξει και να είναι υπεύθυνοι για αυτό!
Οι πρώτοι έχουν κτίσει την εργασία τους πάνω και γύρω από τις
εξετάσεις, τις οποίες διενεργούν άσχετοι με το αντικείμενο υπάλληλοι και
στοιχίζονται πίσω από τις διαθέσεις τους, με τα γνωστά σε όλους
αποτελέσματα!
Και οι δεύτεροι οι οποίοι θεωρούν ότι η εκπαίδευση η αξιολόγηση και η
δια βίου μάθηση είναι μια ενιαία διαδικασία συνεχώς αξιολογούμενη και
αυτό παλεύουν..!
Αυτούς τους δεύτερους έχω την τιμή να εκπροσωπώ!
Τα λαδώματα όμως υπάρχουν δεν έχετε και εσείς ευθύνη;
ΟΧΙ! Υπάρχει συγκεκριμένος λόγος, διαχρονικά, που μας έχουν
στοχοποιήσει! Σύμφωνα με τον υπουργό – αλλά και τον κάθε υπουργό που
πέρασε από το εν λόγω υπουργείο – οι γκρίζες διαδικασίες, οι περίεργες
ζώνες επιρροής και τα συμφέροντα εξακολουθούν να υπάρχουν και να
λυμαίνονται τον χώρο των διπλωμάτων! Και εδώ ρωτάμε εμείς:
- Γιατί δεν τις καταργεί;
- Γιατί εμπλέκει και εμάς τους εκπαιδευτές στην διαδικασία της εξέτασης;
- Γιατί στηλιτεύει έναν κλάδο που κόντρα σε κάθε λογική παραμένει ακόμη και σήμερα άμισθος υπάλληλος του Υπουργείου και των Περιφερειών;
- Γιατί απαξιώνει τον μοναδικό φορέα εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας που, μέσα από τις πιο άθλιες επαγγελματικές συνθήκες, προσπαθεί να λειτουργήσει επανορθωτικά σε μια κοινωνία που παράγει Οδική Ανασφάλεια!
- Οι εκπαιδευτές νομοθετούν;
- Μήπως έχει κάτι άλλο στο μυαλό του, ή απλούστατα θέλει άλλοθι!
Στον αντίποδα όλων αυτών, εμείς έχουμε την βαθιά πεποίθηση ότι ο νέος
που έχει διαμορφώσει κυκλοφοριακή κουλτούρα από το σχολείο, που έχει
αποκτήσει δεξιότητες συμπεριφοράς και οραματίζεται μια άλλη κοινωνία,
όπου η Οδική ασφάλεια δεν θα είναι το ζητούμενο, αλλά το αυτονόητο, θα
είναι ο νέος που θα θεωρεί την απόκτηση άδειας οδήγησης, φυσικό
επακόλουθο μιας μακρόπνοης εκπαιδευτικής διαδικασίας, και όχι ένα
αλισβερίσι καταρράκωσης της αξιοπρέπειας του!
Πώς κρίνετε την καθιέρωση εξετάσεων για τους 75άρηδες; Ποιος είναι κατά την γνώμη σας ο ενδεδειγμένος τρόπος εξέτασης;
Θεωρούμε ότι η διαδικασία που επιλέχτηκε είναι πρόχειρη, είναι ήδη
απαξιωμένη από την κοινωνία και βρίσκεται σε διαδικασία απόσυρσης, ενώ
δεν μπορεί να δώσει πειστικά αποτελέσματα. Ξεκινώντας από μια αυθαίρετη
παραδοχή ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι πιο επικίνδυνοι, σε αντίθεση με
τα στατιστικά δεδομένα και τις έρευνες, υποβάλλονται σε εξέταση
προσόντων και συμπεριφοράς αρχικής χορήγησης!
Νομίζουμε ότι η ελευθερία κίνησης και η κινητικότητα ως σημείο
αναφοράς, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την ανθρώπινη ευεξία,
διαμορφώνουν το προσδόκιμο ζωής και ως εκ τούτου πρέπει να προσεγγίσουμε
το θέμα με εντελώς διαφορετική οπτική, εφόσον αναλύσουμε τις
πραγματικές ανάγκες των ηλικιωμένων οδηγών.
Θεωρούμε ότι η Διεπιστημονική θεώρηση του θέματος και η διαμόρφωση
σύγχρονων πρωτοκόλλων εκτίμησης της ικανότητας οδήγησης των ηλικιωμένων,
καθώς και των ατόμων με ειδικές παθήσεις, σε πραγματικές συνθήκες
οδήγησης θα μπορέσει να δώσει απάντηση στο παραπάνω ζήτημα! Πιστεύουμε
ότι η διάταξη πρέπει να αποσυρθεί και να επανέλθει με άλλη φιλοσοφία
προσέγγισης.
Πηγή: www.ethnos.gr
.................................................
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου